Antrenamentele și foamea de după

Antrenamentele și foamea de după

De curând am început un program de nutriție și merg lunar la măsurători. Mi-am dat seama că fiecare e mai bun în meseria lui. Eu nu pot scădea în greutate de capul meu, alegând să mă înfometez sau să urmez programe de slăbit după ureche. Mi s-a recomandat să scad în greutate minimum 3kg pentru a putea susține antrenamente de alergare și pentru a rezista mai bine pe pistă. Prin urmare, grăsimea abdominală, celulita de pe coapse și înlocuirea grăsimii cu mușchi nu se întămplă de la sine. Idee genială: m-am gândit să aleg un profesionist, pentru rezultatele cele mai bune.

Zis și făcut, mi-am găsit un nutriționist și am început să aplic ceea ce mi-a zis. În prima săptămână de la punerea în practică a ”dietei” am scăzut aproximativ un kilogram. În următoarele 3 săptămâni am ajuns înapoi la greutatea inițială. Funny, nu? Nu din cauza programului sau a nutriționistului, ci a mea. Și aici vine legătura cu subiectul: mi-a fost foame!!! Foarte foame!!!

Una dintre cauzele ”eșecului” ar fi fost faptul că am mâncat mai puțină mâncare decât de obicei ca să respect ”dieta” și semnificativ mai puține calorii, în același timp începând și un program de antrenamente mai susținut. Consecința: poftă de dulce...mare poftă de dulciuri.

La cântărit și măsurat, doamna nutriționistă mi-a expus și alte cauze ale rezultatului dezastruos: multe murături, dulciuri, cantitate mare de alimente, mult peste nevoi, anumite schimbări hormonale datorate perioadei din lună când reții mai multă apă, chiar dacă bei, căci am băut, etc., nu-mi mai aduc aminte toată expunerea de motive. Oricum o comisesem și știam cumva de unde mi se trage. Mi s-a părut foarte amuzant că era destul de uimită când m-am urcat pe cântar, pentru că ea avea mari speranțe de la mine și, cum o dădusem în bară cu brio, a rămas femeia interzisă. Nu aveam față de om neserios, ca să consimt să fac ceva și să ajung să fac tocmai pe dos.

Ce s-a întâmplat mai exact? Am mers la sală săptămânal și am tras acolo cu tot elanul de care poate un om dispune după 8-9 ore de program, mai ales pe frigul ăsta. Poate că și tu ai senzația de foame mai pronunțată când e iarnă, decât vara, când eu mă îngraș de la fructe, de obicei. O cauză a stagnării în greutate sau chiar a plusului în greutate este și aceea că mușchii sunt mai grei decât grăsimea.

În același timp, cum spune și Ramona de la #scoaladeslabit, nu există pofte de niciun fel, iar senzația de foame este o iluzie. Eu, de exemplu, nu mă prind nici acum dacă îmi e sete sau foame. Dar nici nu beau apă, ca încercare, până să mănânc ceva. Sar direct în papabun și după aceea, de regulă îmi pun întrebarea ” Dacă îmi era totuși sete? Că abia am mâncat, nu prea ar avea cum să mi se facă foame așa repede...”

Cred că nu există pofte, poate doar la gravide și că toate pofetele sunt în capul nostru, creații magistrale ale teribilei noastre minți luminate. E chiar bine să poți da vina pe cineva pentru situațiile când faci chestii nelalocul lor, nu? Ce vrei, frate? Mi-a fost foame sau poftă, depinde ce-ți iese prima dată pe gura sau ce poate fi oarecum mai credibil.  

Ce mi-am propus să fac pentru a scăpa de senzația de foame sleș poftă:

  1. Sunt prezentă și atentă atunci când apare senzația de foame sleș poftă;
  2. Mă întreb ”chiar ți-e foame/ poftă de chestia asta?
  3. Beau un pahar cu apă savurându-l
  4. Aștept răspunsul corpului, care vine negreșit
  5. Dacă totuși mi-e foame, mănânc cu viteza melcului un fruct crud: banană, măr, kiwi, portocală, grepfruit- preferatul meu -, gutuie, etc. Asta dacă e vorba de o perioadă a zilei de până în ora 15.00. Dacă e seară, atunci fac o salată de varză și am scăpat de foame, mâncând-o tot cu talent.

Ideea, care m-am prins că este adevărată, e aceea că ceea ce mănânci contează, dar cel mai mult contează cantitatea. Chiar dacă tu mănânci ce trebuie așa cum oarecum fac și eu, dacă bag în mine ca într-un spital de urgență, tot nu fac bine.

 

Nu aș vrea să închid acest articol cu concluzia greșită că atunci când faci sport trebuie să mănânci mai mult sau ai o senzație de foame mai pregnantă. Da, e adevărat că îți este foame, dar nu cât să mănânci dublu. Poate e bine să ajustezi puțin alimentația, să adaugi în cantități insignifiante niște alimente neutre sau unele care îți dau energie, cum ar fi fructele cu mai puțin zahăr. Eu intreasem pe fructe uscate și când am sesizat că oricât ai da pe curmale sau smochine, pe care le ador, toate sunt deshidratate cu zahăr, mi-am dat seama de ce nu am avut rezultatul scontat.

 

Deci, este posibil să îți fie puțin mai multă foame decât atunci când nu faci sport deloc sau doar ocazional, dar nu e ceva dramatic și chiar poate fi controlată situația.

 

Ideea este să faci sport, nu să nu faci sport. Corpul arată mult mai bine când faci sport, chiar dacă are câteva kg în plus. Mai mult decât atât, starea de spirit este super bună și viața pare să fie mai frumoasă când faci sport.