Marketing sau cheia succesului in viata

Marketing si management – 2 noi directii pe care Mariana Constantinescu-Bradescu le-ar vedea discipline obligatorii in scoala. Si cred ca nu doar ea. Deprinderea cat mai timpurie a disciplinei, a organizarii, a intelegerii ca esti responsabilil pentru ceea ce ai hotarat sa faci si ti-ai propus sa faci, ca ai indatoriri la orice varsta, nu doar drepturi si libertati, cred ca este utila pentru o societate mai evolutiva. Multimea de copii si tineri plictisiti, care sunt din ce in ce mai multi, cred ca vine din resursele limitate pe care le ofera invatamantul in acest moment versus capacitatea lor de asimilare si punere in practica. Azi avem mai mult nevoie de marketing, de actiune, creativitate, decat de teorii, texte, exersarea memoriei de termen scurt.

Mariana Constantinescu-Bradescu este antreprenor roman, cu afaceri la nivel international. Ea a mizat mai mult pe creativitate, pe initiativa, dar crede ca este necesar sa ne ascultam glasul interior si sa ne alegem statutul in functie de dezideratul nostru cel mai inalt.

1) Cum ti-ai dat seama ca ti se potriveste mai bine statutul de antreprenor si nu de angajat? Cine te-a inspirat/ influentat?

M.B: Mi-am dat seama ca pot face ceva diferit si ca din postura de angajat va fi dificil sa iau deciziile, pe care eu le consideram importante sau utile. Cred ca exista oameni ce sunt perfecti in postura de angajat si sunt atat de buni profesionisti la finante, management, marketing, cand lucreaza pentru altcineva, incat s-ar putea ca pe cont propriu sa nu mai aiba acelasi nivel. La fel cum sunt oameni ce nu pot sa se subordoneze si simt nevoia sa fie pe cont propriu. Cred ca eu fac parte din aceasta ultima categorie.

2) Care crezi ca este cheia succesului, talentul intr-un domeniu sau efortul?

M.B: Cred in oamenii talentati si ii apreciez enorm de mult, dar cred cu desavarsire ca fara efort / munca multa si organizata, nu poti sa realizezi lucruri marete. Eu sunt o persoana foarte organizata, poate uneori exagerata la acest subiect, dar cred ca a fost unul din principalele “talente” si insist sa le imprim acest “talent” si celor din echipa mea.

3)  Crezi ca un om perseverent poate egala sau depasi un om talentat intr-un domeniu, dar nu prea perseverent?

M.B: Da, cred ca exista si astfel de situatii sau cazuri. Talent in afaceri poate nu avem toti si nu prea se poate dobandi, din pacate :), dar perseverenta se poate educa / dobandi, iar mixul intre cele 2 este senzational pentru cei care stiu sa il foloseasca. Uite-te la ce fac unele branduri americane din produsele lor. Talentul lui Jobs nu a fost la programare, ci la marketing

4) Ce crezi ca le lipseste tinerilor pentru a-si vedea mai limpede talentele, vocatia?

M.B: Cred ca ar trebui inca din scoala, din liceu sa se “caute” talentele fiecarui copil in parte si sa se insiste pe acele talente, iar ulterior,din facultate, sa le si urmeze. Cred ca am fost generatii care am fost lasate sa ne descoperim singuri talentele, care si cand a putut, unii mai tarziu, altii au avut noroc sa le descopere destul de devreme. Parintii nostri nu aveau cunostintele necesare pentru a exploata aceste domenii de psihologie,dezvoltare personala, etc. Dar copiii din ziua de astazi au norocul si sansa in viata sa aiba parinti informati, sa creasca intr-un mediu foarte informat, ceea ce inseamna ca au mult mai multe sanse sa se dezvolte armonios. Pe langa familie, mediul de invatamant este la fel de important, iar din pacate la noi in mediul de invatamant nu se cauta si nu se doreste sa se descopere “talentele” sau vocatia fiecaruia, ci se merge pe o cale batatorita: predam ce scrie in manual si toata lumea este fericita; cred ca poti sa iti descoperi vocatia si singur, odata ajuns la maturitate, dar pentru asta trebuie sa ai o deschidere mare spre lume, spre ceea ce se intampla in jurul tau si sa fii foarte bine informat in domenii cat mai vaste.

5) Cum ai putea ajuta tinerii sa inteleaga mai usor diferenta dintre angajati si antreprenori?

M.B: Cred ca ambele sunt la fel de importante si practic nu ar putea exista una fara alta. Nu cred ca ar trebui sa ne facem un scop din a fi toti antreprenori sau angajati, ci ar trebui sa ne autoanalizam activitatea, comportamentul si sa ne dam fiecare seama in care din aceste pozitii suntem mai buni si putem excela. Cred ca este foarte important sa te pui in pielea fiecaruia in parte, atunci cand ti-ai ales calea pentru a intelege mai bine modul de gandire, de reactie, etc. Cred de asemenea ca ar trebui sa se dezvolte programe de internship in diverse companii romanesti, pentru ca cei interesati ar fi uimiti de cat de multe poti sa inveti de la un antreprenor roman, antreprenor care a trecut prin toate posturile si prin toate situatiile posibile; de regula antreprenorii locali au o cultura antreprenoriala foarte vasta si stiu sa functioneze independent, ceea ce inseamna ca tinerii ar putea sa invete mult mai multe din viata reala si sa fie mult mai pregatiti pentru momentul cand vor incheia studiile si vor fi pusi in situatia sa faca alegeri in viata in ceea ce priveste parcursul profesional.

6) Ce crezi ca este mai important si conteaza mai mult in educatia unui copil?

M.B: Cred ca este important sa nu cocolosim copiii si sa le dezvoltam foarte mult independenta si capacitatea de a se descurca in viata. Cred ca este important sa aiba inca de mici responsabilitati in casa, responsabilitati in mediul scolar, etc., la fel cum cred ca este important sa fie implicat in cat mai multe activitati extra scolare, activitati care ii vor arata ce inseamna o agenda aglomerata, ce inseamna sa trebuiasca sa fii undeva, chiar daca nu ai vrea in acel moment si activitati care ii vor deschide lumea foarte mult. Educatia de azi cred ca trebuie sa aiba la baza mai multa parte practica, mai mult „marketing” si ” management” cum obisnuiesc sa spun eu.

7) Ce discipline, materii de studiu ai introduce in liceu?

M.B: Management si marketing, cum am zis deja. Pentru ca sunt atat de practicate astazi incat cred ca trebuie sa faca parte din ceea ce sunt invatati inca din scoala, folosind informatii simple, adaptate varstei, insa prin jocuri si diverse activitati, cred ca se poate deprinde copilul cu ceea ce caracterizeaza de fapt orice mediu profesional sau de business. Practic prin marketing reusesti sa te prezinti, sa-ti spui povestea, pasiunile, sa faci conexiuni. Tot prin marketing lumea afla de tine si despre tine. In mediul acesta, in care totul se intampla online, copiii au nevoie de socializare in aer liber, fata in fata. Mai tarziu aceasta socializare se transforma in business networking, deci tot marketing. La fel cum cred ca dezvoltarea personala si profesionala ar trebui sa fie o materie cel putin facultativa, daca nu obligatorie.

8) Care sunt situatiile care crezi ca te ajuta cel mai mult sa evoluezi: succesul sau esecul?

M.B: Cred ca din tot ce ni se intampla in viata, trebuie sa invatam si sa evoluam. De multe ori situatile “urate”, cele care te-au facut sa suferi sunt cele care te fac sa cresti si sa evoluezi cel mai mult, la fel cum succesul te face sa ai mai multa incredere in tine si sa vrei mai mult de la viata, de la ceea ce faci. Mai exista si factorul personal….la fiecare functioneaza alte reguli.

9) Care este secretul tau cu ajutorul caruia ai reusit in afaceri?

M.B: Organizarea si perseverenta. Cred intr-o agenda stricta, cred in performanta si in a evolua in fiecare zi. Cel mai frumos lucru pe care mi l-a adus activitatea mea este faptul ca am cunoscut extraordinar de multi oameni si faptul ca am avut posibilitatea sa ma dezvolt si sa evoluez atat pe plan profesional, cat si personal. Este de fapt ceea ce incerc sa fac si cu echipa mea in fiecare zi, prin implementari, prin training-uri, prin coaching, etc.

10) Cum reusesti sa ai o viata de familie implinita si un business de succes?

M.B: In primul rand pentru ca imi place ceea ce fac. Activitatea profesionala imi ocupa extraordinar de mult timp, insa atata timp cat imi place ceea ce fac si cat cred in ceea ce “livrez”, nu este o frustrare faptul ca timpul personal este unul mai scurt. Profit cat pot de mult de el. In acelasi timp, am norocul ca viata personala sa se intrepatrunda destul de mult cu cea personala, prin prisma faptului ca detinem un business de familie. La fel cum incerc sa imi construiesc o echipa frumoasa, o echipa cu care sa ma simt bine in preajma si cu care sa formam o atmosfera placuta si relaxanta in mediul, in care fiecare din noi petrece cele mai multe ore din viata.