Am fugit la mare pentru 3 nopți, hotărâtă să mă bucur din plin de briza Mării Negre, pe care nu o mai simțisem de ani. Nu aș vrea să îngroș rândurile celor care nu mai fac vacanțe la malul mării noastre. Dar, așa cum se știe deja, raportul calitatea experiențelor – banii consumați este net în favoarea vacanțelor peste hotare, indiferent că vorbim despre Bulgaria, Turcia, Grecia sau Franța, Italia, Spania, Portugalia.

Câteodată cred că este vorba că emitem puține pretenții celor care ne servesc pe litoral sau suntem într-o inerție încă, chiar și după 30 de ani de libertate și nu ne-am propus să ne onorăm propriile persoane, propriile experiențe, etc. Am plătit pentru o noapte de cazare la fel cum aș fi plătit pentru orice hotel din Europa de Vest, chiar dacă nu am primit toate condițiile de acolo și nici atenția celor, care îți iau banii. Mă rog…dimineața făceam slalom printre chiștoace de țigări, rezidurile celor care consumaseră diverse alimente cu o zi înainte, lucruri care se regăseau într-o măsură mai mică și în apă.

Dar nu despre ce nu mi-a plăcut intenționez să scriu, ci despre ceea ce am făcut în cele 3 zile și mi s-a părut că m-a remontat pentru următoarele săptămâni de muncă:

1. Plajă la Tuzla

Am observat că există oameni, printre care și eu, care apreciază mai mult plajele necomerciale în defavoarea celor supraaglomerate, ca cea din Mamaia. Tuzla este un sat între Eforie Sud și Costinești, aflat la câteva sute de metri de plaja propriu-zisă.

Recunosc că nu m-aș fi așteptat să dau peste o mare atât de superbă, de un albastru între turcoaz și azzuro, cu o plajă îngustă și sălbatică și cu miros strident de scoici și sare. Nu am avut semnal la telefon, nici șeslonguri, dar cui i-ar fi trebuit? Mici cherhanale din loc în loc, ascunse după plase pescărești vechi, te îmbiau cu mirosuri de pește praspăt, servit pe muzici de jazz și blues vechi.

Petreceam alături de oameni, care apreciau marea, sălbăticia și unicitatea acelei limbi de nisip alb-auriu, amestecat cu scoici și alge uscate. Se vedea după felul în care savurau liniștiți peisajul, după cum îngrijeau locul din jurul lor și după mimica feței. Un colț de paradis, atât de aproape de civilizație.

vacanță la mare
  1. Faleza Cazinoului Constanța

Dintotdeauna mi-a plăcut la nebunie să mă plimb seara pe faleza din fața Cazinoului din Constanța. Chiar dacă nu este la fel de viu ca cel din Monaco, mi se pare  arhitectural mult mai frumos, păcat că este în paragină. După mai mult de 100 de ani de la darea în folosință ca loc de distracții și petrecere a timpului liber, poate ar fi meritat să fie măcar restaurat și să nu arate ca o epavă.

La revederea lui, m-am gândit:” băi ce chestie, așa se întâmplă când n-ai grijă”. Este valabil și pentru oameni. Când n-ai grijă de tine și lași alte priorități să-ti ocupe mintea, corpul are de suferit și ajungi în parajină, mai devreme decât era cazul. Poate că o e comparație exagerată, dar morala este bună J

1. Festivalul de Film în aer liber

M-am bucurat să constat că există un festival de film în aer liber la Constanța, în august (6-18 august). Mi-am adus aminte de același event care are loc la Viena în fiecare an, toată luna august și care este savurat de tot turistul. Am prins un film, pe care îl mai văzusem și care mi-a plăcut și la a doua vizionare la fel de mult ca la prima ”Viața lui Pi”. Se proiectau multe filme bune, după părerea mea. Sunt recunoscătoare blogului de cinema, altfel nu aș fi aflat de acest festival, poate…

1. Mâncăruri orientale

Cum să vii în Constața, unde trăiesc turci, tătari, libanezi, care gătesc minunat și să nu guști o salată tabbouleh, un falafel, un sos tza tzi chi, o salată de năut, hummus, supă de linte, lipii, sarailie și atat de multe minunății cu iz oriental? Există câteva ingrediente specifice, pe care bucătarii le folosesc cu predilecție, le-am regăsit de fiecare dată cu la fel de multă plăcere: măsline, susan, miere, mentă, năut pregătit sub multe feluri, pătrunjel, șofran, turmeric, chimen. Combinațiile acestor ingrediente cu multe altele îți umplu nările și îți alintă papilele gustative pentru toată ziua.

1. Plimbările cu barca

Chit că optezi pentru 3 ore pe mare cu 100 de lei/ persoană sau pentru o plimbare scurtă de 30 de minute pentru modesta sumă de 15 lei/ adult, ieșitul în largul mării m-a încântat dintotdeauna. Mi-am amintit că, în urmă cu vreo 12-13 ani, am petrecut mai mult de o săptămână în Malta și ceea ce mi-a rămas ca amintire din acea vacanță a fost curățenia de pe străzi, seceta și lipsa vegetației și multitudinea de variante de a te plimba cu barca pe mare. Erau atât de multe tipuri de bărci, plimbări mai lungi sau mai scurte, promisiuni diverse că vei vedea lagune albastre, broaște testoase, tărâmuri care mai de care, că nu aveai cum să nu dai curs invitațiilor. Așa m-am trezit în fiecare zi pe câte o barcă nouă și am văzut într-adevăr locuri superbe.

1. Piața de pește de la Plaja Pescarilor

Nu mi-aș fi închipuit că există o piață de pește improvizată, în afara pieței obișnuite de legume-fructe. Este una la fel de spectaculoasă în Alghero, în portul turistic, puțin mai ”oficială” decât a noastră, unde îmi place să merg doar ca să privesc peștii si vânzătorii de pește. Este un spectacol de culoarea, de forme și de mirosuri care ți se împregnează în suflet.

Chiar în spatele Hotelului Malibu de la intrarea în Mamaia, se face o bifurcație de 3 mici șosele neasfaltate și dacă o iei prin mijloc, ți se deschide în fața ochilor plaja pescarilor, unde sunt amenajate câteva ”magazine” în stil baracă, de pește. Poți aștepta pescarii să vină din largul mării cu captura din ziua respectivă și cumperi pește pentru acasă, de obicei, în drum spre orașul de baștină. Este o plajă liniștită, plină de mâțe și pescăruși înfometați, cu multe cochilii de melci și scoici și apă albastră ca Mediterana.