Se pare că atât noi, cât și bărbații, ne resetăm în jurul vârstei de 40 de ani. Pare o vârstă destul de critică, de vreme ce corpurile noastre, ale femeilor, adoptă cu ușurință schimbări, nu dintre cele mai dorite. Iar partenerii noștri se simt emoțional copleșiți de viață.

Pentru a ne lămuri ce schimbări pot apărea în viața noastră, afectându-ne calitatea vieții, am rugat-o pe Dr. Iulia Enache, medic specialist geriatru, să ne vorbească despre ce ne paște și cum putem preveni anumite afecțiuni, pentru a ne simți sănătoase, energice și pline de viață pentru cât mai mult timp, chiar și după 35-40 de ani.

  1. Iulia, ce tipuri de modificări intervin la femei după 35-40 de ani?

I.E: Nu există o vârstă la care modificările apar la femei. În unele cazuri, femeile simt că după treizeci și ceva de ani, corpul nu le mai ascultă, altele pot simți după 40 sau 40 și ceva de ani. Totul ține de starea de sănătate și de factori externi: igienă, odihnă, sport, nutriție, hidratare, etc). Calitatea vieții noastre depinde foarte mult de felul în care ne ocupăm de propriul organism.

Peste 40 de ani, cel mai des se produc la femei modificări hormonale, ce pot conduce la diverse afecțiuni, cum ar fi: cardiovasculare, tumori genitale sau la sâni, obezitate, osteoporoză. De asemeni, tot din cauza acestor modificări hormonale, femeile pot prezenta diverse deteriorări nervoase, instalându-se astfel episoade de anxietate, depresie, tulburări de atenție și concentrare, de memorie sau tulburări de somn.

Ideal ar fi ca femeile să fie conștiente de modificările ce pot interveni odată cu vârsta de 40 de ani și imediat ce le recunosc să se adreseze medicului, din timp, pentru a putea preveni instalarea unei situații mai grave. Prevenția este doar o cale de a-ți îmbunătăți calitatea vieții, pentru care femeile ar trebui să-și facă timp de la o vârsta mai puțin înaintată, cum este aceea de 35-40 de ani.

Alte simptome neplăcute ar mai fi: căderea părului în exces, apariția părului facial acolo unde anterior nu exista, primele semne ale menopauzei și probleme în viața sexuală din cauza acestor simptome, riduri din lipsă de colagen și elastină, modificări ale sânilor, etc.

  1. Mai detaliat, care sunt cauzele afecțiunilor expuse mai sus?

Există studii care menționează că femeile peste 40 de ani sunt predispuse la o serie de afecțiuni, mai grave sau mai puțin grave, în funcție de cât s-au îngrijit în trecut:

  • Boli cardio-vasculare: scade estrogenul, deci scade efectul protector asupra cordului și astfel apar boli cardio-vasculare. Una dintre cele mai des întâlnite cauze este supraponderabilitatea/obezitate, dar și HTA, colesterol crescut, fumat, DZ, deshidratare.
  • Creșterea în greutate: mai ales în perioada ce precede apariția semnelor și instalarea menopauzei. Cauze posibile: modificări hormonale, sedentarism, excese alimentare cotidiene sau destul de dese, înlocuirea țesutului muscular cu țesut adipos.
  • Osteoporoza sau scăderea densității oaselor, ce conduce ușor la fracturi osoase. Factori de risc: menopauză precoce, fumat, consumul de alcool, dietă săracă în calorii, sedentarism.
  • Modificări cognitive: anxietate, depresie, tulburări de atenție și concentrare. Factori de risc: stres, insomnii, activități redundante, relații disfuncționale.
  • Cancer genital sau de sân. Factori de risc: activitate sexuală precoce, lipsa investigațiilor frecvente, infecții cu HPV, vârsta, fumatul.
  1. În aceste condiții, cum putem rămâne sănătoase după 35-40 de ani?

Adoptând un alt stil de viață, mai sănătos. Oricând este loc pentru mai bine, mai ales când vine vorba despre propria noastră sănătate. Știm deja că starea de sănătate influențează toate celelalte domenii ale vieții noastre. Femeile sănătoase pot crește și educa copii sănătoși fizic și emoțional, de aceea este foarte important ca noi să fim în stare bună pentru un timp cât mai îndelungat.

Ce vă recomand eu ca medic:

  • Să faceți mișcare – exerciții fizice într-un mediu organizat sau chiar plimbări, mers pe jos, măcar 3 zile pe săptămână. Mișcarea trebuie adaptată la starea de sănătate și la forma corpului. Dacă ești supraponderală, va trebui să adopți un sport ușor – plimbările sau înotul – pentru a nu compromite articulațiile și a nu suprasolicita cordul. Treptat, după ce pierzi în greutate, alte sporturi pot fi la fel de oportune.
  • Dieta variată și echilibrată, mai bogată în proteine, pentru a menține masa musculară. Și neapărat scăzută cantitatea de zahăr și alimente procesate, junk-food, alcool, etc.
  • Diminuarea sau chiar renunțarea la fumat, mai ales că fumatul produce schimbări și la nivel estetic, facial și corporal.
  • Odihna și relaxarea, cel puțin 7 ore / noapte de somn și din când în când o formă de relaxare: masaj, yoga, chiar socializare.
  • Hidratare cu minimum 2L apă/ zi.
  • Respectarea orelor de masă și mâncatul liniștit, în tihnă
  • Controale perioadice la medic pentru evaluarea stării de sănătate.
  1. Ai insistat mult pe prevenție, cât de des e bine să mergem la medic pentru evaluarea regulată a stării de sănătate?

Inițial, este nevoie de un consult de specialitate amănunțit, însoțit de analize de sânge și uneori, de imagistică. În funcție de acest prim consult și rezultatele obținute medicul decide dacă va fi vorba de o vizită pe an, o vizită o dată la 6 luni sau chiar la 3 luni, dacă există probleme ce e nevoie să fie ținute sub control.

Important de știut este că ar fi bine să mergi la medic atunci când observi cea mai mică schimbare în starea ta de sănătate, pentru a nu fi nevoită să tratezi sau să nu fi într-un stadiu avansat al bolii.

Dr. Iulia Enache , medic specialist Geriatrie-Gerontologie, Căminul de Persoane Vârstnice Academician Nicolae Cajal

Lasă un comentariu