Active Life: antrenamentul fizic în 3 etape

În orice activitate sportivă există 3 etape: pregătirea organismului pentru efort (încălzirea), activitatea propiu-zisă, revenirea organismului după efort (încheierea).

Subiectul abordat de noi, cei de la Active Life va fi despre ce reprezintă pregătirea organismului pentru efort și ce beneficii aduce în activitățile sportive.

Încălzirea este definită ca fiind totalitatea mișcărilor ce contribuie la acomodarea organismului la efort, înainte de antrenament, prin instalarea unei stări fizice optime, lucru esențial pentru un antrenament eficient.

Active Life – beneficiile și efectele lipsei încălzirii înainte de antrenamente:

Beneficiile încălzirii Lipsa încălzirii
Pregatește sistemul cardio-vascular și respirator pentru efort Accidentări musculare și articulare
Crește temperatura corpului (o temperatură crescută a corpului previne accidentările)

 

Dozare greșită a efortului din timpul activității sportive
Pune organismul progresiv în mișcare-articulațiile, mușchii, sistemul cardio-respirator  

Rezistență scăzută la efort

Crește rezistența organismului la efort Temperatura corpului nu va fi adaptată efortului
Îmbunătățește flexibilitatea, coordonarea și viteza de reacție

Încălzirea poate fi una generală (pentru cei care practică sport de întreținere: alergare în parc, mers cu bicicleta, cu trotineta,  cu rolele) sau specifică (pentru cei care practică un sport în care se folosesc mai mult anumite grupe musculare și articulații: ciclism, tenis, fotbal, baschet, volei, role, arc, tir, golf).

În cazul activităților sportive specifice precum: fotbalul,  baschetul, voleiul, tenisul, este foarte important să fie pus accentul pe încălzirea specifică a membrelor inferioare (coapse și articulația genunchiului) și a membrelor superioare (brațe și articulația umărului), zonele cu cea mai mare rată a accidentărilor.

În cazul practicanților de sporturi cum ar fi: arcul, tirul, golful, accentul trebuie să fie pus asupra membrelor superioare și asupra trunchiului.

Active Life
Active Life

Intensitatea încălzirii

Încălzirea trebuie să fie structurată astfel încât creșterea temperaturii musculare să  fie progresivă, dar în același timp, organismul să își mențină cantitatea de energie necesară efectuării activității sportive. Aceasta trebuie să fie adaptată fiecărui individ, în funcție de nivelul de pregătire la care se află,  de starea psihică și emotională sau de starea de oboseală. O persoană care practică sportul de întreținere nu execută încălzirea cu aceeași intensitate, în același interval de timp precum un sportiv de performanță, deoarece nu are acceași rată de creștere a temperaturii musculare.

Stretching-ul

Potrivit studiilor, intensitatea cu care executăm stretching-ul este subiectivă, acesta trebuind executat ușor, progresiv, până în pragul durerii.

Stretching-ul are un rol important în reducerea tensiunii de la nivel muscular, prevenirii accidentărilor de la nivelul mușchilor și tendoanelor precum și în creșterea mobilității.  Este indicat să fie aplicat înainte de începerea exercițiilor fizice ce urmează a fi practicate în timpul activitații sportive, dar și la finalul activității.

Tipuri de stretching:

  • Static – îmbunătățește amplitudinea mișcării articulare
  • Ballistic (dinamic) – îmbunătățește vâscoelasticitatea țesutului și reculul elastic (capacitatea țesutului de a absorbi forțele la care este supus)

Stretching-ul dinamic se efectuează la începutul activității sportive pentru a preveni apariția accidentărilor la nivel muscular, sportivul urmând sa efectueze o mișcare dinamică.

Stretching-ul pasiv are o eficiență mai bună atunci când este executat la finalul activității pentru a reduce tensiunea sau durerile aparute la nivelul articulațiilor în timpul efortului.

De asemenea, ajută la o refacere mai bună, într-un timp mai scurt, fiind un factor important în menținerea continuității și calității activității fizice.

Cauzele frecvente ale accidentărilor apărute în timpul activităților sportive:

  • Încălzirea necorespunzătoare, lipsa stretching-ului
  • Biomecanica greșită
  • Suprasolicitarea (antrenamentele inadecvate)

Încălzirea înainte de activitatea sportivă este foarte importantă deoarece previne accidentările, cele mai frecvent întâlnite fiind:

  • Fasciita plantară
  • Tendinopatia Achileană
  • Tendinopatia rotuliană
  • Condropatia
  • Sindromul de tract ilio-tibial
  • Leziunile musculare – coapsa posterioară (în special, rupturi fibrilare la nivelul bicepsului femural)
  • Durerile/discopatiile lombare

 

Recomandarea Active Life Therapy pentru o încălzire generală bună:

 Articol realizat de Active Life:

Fica Mari – Kinetoterapeut specializat în traumatologie sportivă

-Sportiv de performanță, component al lotului național al Romaniei de atletism, multiplă medaliată la Campionatele Naționale de Atletism.

Toma Vasilescu – Fizioterapeut al echipei Naționalei De Fotbal a Romaniei.

Dacă ai întrebări sau te putem ajuta, scrie-ne la adresa : mariana.fica@activelife.ro

Pagina noastră de Facebook: https://www.facebook.com/activelifetherapyromania/

 

 

Lasă un comentariu