Ritmul circadian te ajută să obții performanțe mai bune

Am alergat și dimineața și seara, am făcut sport pe timpul zilei în diferite intervale de timp. Cel mai productiv mi se pare dimineața, deși literatura de specialitate spune altceva. Specialiștii spun că organismele vii au un ceas biologic după care funționează care se mai numește și ritmul circadian, ce se repetă la fiecare 24 de ore. Cu cât cunoști mai multe (aka ai experimentat, nu doar ai auzit) despre ritmul circadian, cu atât poți ajuta organismul să răspundă mai bine la comenzi, cu alte cuvinte să te ajute și el pe tine.

Să facem o primă clarificare încă de la început: ritmul circadian și ritmul după care acționăm în fiecare zi, să-l numim ritmul social, nu sunt același lucru. Faptul că eu mă trezesc la 6 și colegul meu se trezește la 8.30, amândoi propunându-ne să ajungem la birou măcar la 9 a.m înseamnă că am vrut să urmăm un ritm social, fără legătură cu ritmul circadian. Biologic, cred că putem să impunem corpului să funcționeze bine la orice oră, dar scopul este să-l mai și ascultăm, nu doar să-i dăm comenzi împotriva firii.

Ritmul circadian influențează evident și activitatea sportivă. Deci, legat de sport, în funcție de gradul în care îți folosești corpul, există diferite ore pentru diferite tipuri de sport. Astfel, la trezire, tot corpul este destul de rigid, mușchii și încheieturile au nevoie de puțin timp pentru a se pune în mișcare și poate că este momentul potrivit pentru streching, nu pentru sală. Robin Sharma recomandă ca dimineața imediat după trezire să folosești mai mult intelectul și mai puțin corpul fizic, întrucât poți beneficia de un nivel maxim de performanță al creierului. Dacă îți poți folosi creierul la cote maxime, însemnă că dacă faci sporturi tactice, care implică îndemânare cum este TIR-ul, atunci poți s-o pornești dis de dimineață. Între orele 12 și 2 pm, corpul te ajută să faci alergări ușoare, dar fiind perioada prânzului, trebuie să ai grijă să treacă măcar o oră de la masă până la stadion. Seara, adică după orele 6 pm, ești în mega formă și poți face sporturi de forță, inclusiv tenis de câmp, sală, înot și orice altceva îți pune forța la treabă.

Ce spun chinezii despre ritmul circadian

Cum era de așteptat, chinezii au un cuvânt greu de spus în privința felului în care acționează ritmul circadian asupra noastră. Timp de 24 de ore, energia caută să se regenereze și curăță fiecare organ al corpului cât poate de bine. Deci, pe scurt, lucrurile stau în felul următor:

  1. 1-3am ficatul curăță sângele, moment potrivit pentru somn profund;
  2. 3-5am sistemul respirator intră în revizie, pregătește trezirea;
  3. 5-7am intestinal gros elimină excrețiile, iar noi ar trebui să bem apă sau ceai;
  4. 9-11am splina transformă alimentele de la micul dejun în energie (ce ai consumat între 7 și 9 am) – moment potrivit pentru activități intelectuale;
  5. 11am-1pm inima funcționează la cote maxime, este perioada zilei când ai nevoie să te relaxezi, mai ales că este momentul pentru prânz;
  6. 1-3pm intestinul subțire începe digerarea prânzului, la fel este un moment bun pentru treburi intelectuale;
  7. 3-5pm vezica urinară intră în acțiune, este momentul pentru un ațipit, dacă poți;
  8. 5-7pm rinichii funcționează performant și dacă sunt sănătoși energia e maximă, dacă nu – te simți obosit;
  9. 7-9pm este momentul creierului și al organelor de reproducere;
  10. 9-11pm se reface sistemul circulator și e nevoie de relaxare;
  11. 11pm-1am organismul se regenerează cel mai bine.

Ritmul circadian este propriul tău ceas biologic, ajută-l

Nu am experimentat toate senzațiile pozitive și negative care apar datorită funcționării corecte sau din cauza disfuncționalităților din corpul meu. Am observat însă că la prima ora a dimineții pentru mine fiind ora 6 – 6.30 sunt foarte fresh și pot merge la o alergare ușoară la început, dar pot trage puțin de mine dacă vreau să mă autodepășesc. Vara, acest lucru îmi iese mai bine seara, începând cu 7-8 pm. Sigur că toate statisticile acestea țin și de convingerile proprii și setările mentale. Eu multă vreme am susținut cu tărie că eu nu pot alerga dimineața, până într-o zi când am plecat pe stadion la 6 și la 7 și ceva eram cel mai fericit om de pe planetă. Mi-am dat seama că era o prostie ce credeam și mă mai și contraziceam aprins cu oameni de bună credință, care mă sfătuiau să încerc măcar, înainte de a fi atât de convinsă. Conștientizând și ascultând de ritmul circadian, cred ca lucrurile îți pot ieși mai bine pe toate planurile și când ceva îți dă cu rest, uite-te pe lista de mai sus sau reascultă materialul video.

 

 

 

 

Lasă un comentariu