Cum devii lider?

Spuneam in articolul anterior ca leadershipul este mai intai personal. Atunci cand iti doresti sa faci o schimbare in viata ta sau cand doresti sa te imbunatatesti, intra in joc leadershipul personal.

Cum incepem sa ne dezvoltam ca lider?
Mai intai trebuie sa ne analizam si sa vedem unde ne situam. Care este nivelul nostru de leadership din prezent? Oricine are calitati de lider mai mult sau mai putin dezvoltate.

De ce este nevoie sa ne stim nivelul personal de leadership? Gradul nostru de eficienta (n.r. in orice domeniu) este dat de nivel personal de leadership (John Maxwell)

Cum aflam care este nivelul nostru de leadership?
Nivelul personal de leadership se bazeaza pe o analiza a celor 21 de calitati de lider, enuntate de John Maxwell cartea “Cele 21 de calitati ale liderului”.
Ne dezvoltam ca lider, pe masura ce ne imbunatatim pe noi insine.

Care sunt cele 21 de calitati pe care sa le dezvoltam ca lider?

1. caracter

8. concentrare

15. relatii

2. carisma

9. generozitate

16. responsabilitate

3. angajament

10. initiativa

17. siguranta

4. comunicare

11. ascultare

18. auto-disciplina

5. competenta

12. pasiune

19. servitudine

6. curaj

13. atitudine pozitiva

20.învatare

7. discernamant

14. rezolvarea problemelor

21. viziune

In aceasta prima parte a articolului, aflam impreuna ce reprezinta primele 7 calitati de lider si cum le putem dezvolta.

1.Caracterul
Oamenii sunt de parere ca un om isi da pe fata adevaratul caracter atunci cand este intr-o situatie limita.
Un lider cu o nota buna la caracter da dovada de integritate, sinceritate, motivare si autenticitate in orice moment.
Au fost momente in viata ta cand nu ai dat dovada de un caracter bun? Cand ai dezamagit oamenii? Ce poti face sa indrepti lucrurile? Cum te asiguri ca nu mai repeti greselile trecutului legate de caracter?
Eu sunt convinsa ca am dezamagit oameni in jurul meu. Mai ales cand spun ca fac ceva si nu reusesc sa ma tin de cuvant. Uneori uit ce promit, uneori nu sunt foarte dedicata sa fac acel lucru pe care il promit. Ca sa ma imbunatatesc, de atunci am grija sa nu mai fac. Cat de mult te complici atunci cand spui ceva, oferi multe detalii fara rost? Spui adevarul si esti credibil? Cat de mult iti adaptezi comunicarea la cei in fata carora comunici? Oamenii trec la actiune dupa ce ai vorbit cu ei?

La partea de comunicare cu oamenii, eram praf (fiind introverta). Si acum mai am de imbunatatit. Insa recunosc ca prima carte care mi-a deschis ochii legat de comunicare a fost “Secretele Succesului” ale lui Dale Carnegie. Este cred si prima carte care mi-a deschis calea catre dezvoltarea personala. Pe langa asta, particip la cluburi de public speaking pentru ca eu cred ca este imperativ sa comunicam clar si concis, iar un IT developer ca mine intelege consecintele unei comunicari ambigue.

2. Carisma
Referitor la carisma, oamenii considera ca trebuie sa te nasti cu ea ca sa fii o persoana carismatica. Insa carisma ca si celelalte 20 de calitati este o abilitate si ca orice abilitate ea poate fi insusita si dezvoltata.
Un lider cu o nota buna la carisma este o persoana care atrage oamenii in jurul lui.
Ca sa poti sa iti insusesti si sa te dezvolti pe carisma, gandeste-te la 5 persoane carismatice pe care le cunosti.
Prin ce se definesc ele si ce fac ele cel mai bine?
Foloseste ce ai aflat si incepe sa faci si tu treptat mici astfel de actiuni.

Eu am avut o perioada in viata cand am fost o persoana introverta. Si mi-am dat seama ca sunt multe aspecte pe care le ratez in viata. Nu aveam prieteni multi, nu am fost invitata la petreceri, nu socializam, “barfele” importante nu ajungeau si la mine. Intr-un fel eram privata de informatii care, cred eu, sunt cele mai importante acum.De aceea ca sa ma imbunatatesc, am ales sa imi iau ca exemplu persoana din jurul meu cea mai carismatica si am observat efectiv ce fac si cum se comporta. Si am incercat sa fac si eu aproape la fel. Asta a fost un inceput ca sa devin mai carismatica.

3. Angajament
Pentru un lider angajamentul inseamna implicare in tot ceea ce faci. Pe langa asta, inseamna si sa dai dovada de implicare sincera in activitatile pe care le fac persoanele importante din viata ta. Inseamna sa treci la actiune si sa treci peste obstacole, avand tot timpul tinta in minte.
Un lider care este dezvoltat pe angajament este cel care pune suflet in activitatea pe care o face, actioneaza si ajusteaza pe parcurs.In ce te implici cel mai mult? De cat angajament dai dovada? Este ceva la care nu ai renunta?

Aici, recunosc, nu prea reusesc sa aplic. Mi-am dat seama ca nu am angajament in ceva care nu ma ajuta pe mine. Insa mut muntii din loc cand vine vorba de ceva care ma pasioneaza.
Ce am facut eu pe partea de angajament este ca din 2014 m-am angajat intr-un proces permanent de dezvoltare personala.
Ceea ce am mai observat a fost – daca nu intelegi foarte bine un domeniu, nici nu o sa reusesti sa fii prea angajat in acel domeniu.

4. Comunicare
Comunicarea este calitatea indispensabila a unui lider. Cu cat nu te faci inteles mai bine, cu atat este nevoie sa te dezvolti mai mult pe comunicare.
“Toti marii oratori ai lumii au fost mediocri la inceput” (Emerson)
Ca orice calitate, poti sa te dezvolti ca sa comunici mai bine si mai eficient. Un lider care da dovada de o nota buna la comunicare este o persoana care comunica simplu si concis un lucru complicat, se face inteles de toti. Este o persoana care stie si poate sa isi comunice viziunea si aspiratiile, stie sa motiveze oamenii si sa ii influenteze. Cat de mult te complici atunci cand spui ceva, oferi multe detalii fara rost? Spui adevarul si esti credibil? Cat de mult iti adaptezi comunicarea la cei in fata carora comunici? Oamenii trec la actiune dupa ce ai vorbit cu ei?

La partea de comunicare cu oamenii eram praf (fiind introverta). Si acum mai am de imbunatatit. Insa recunosc ca prima carte care mi-a deschis ochii legat de comunicare a fost “Secretele Succesului” ale lui Dale Carnegie. Este cred si prima carte care mi-a deschis calea catre dezvoltarea personala. Pe langa asta, particip la cluburi de public speaking pentru ca eu cred ca este imperativ sa comunicam clar si concis, iar un IT developer ca mine intelege consecintele unei comunicari ambigue.

5. Competenta

Competența merge dincolo de cuvinte. Ea reprezintă abilitatea liderului de a transmite, de a planui și de a proceda astfel încat ceilalti sa intuiasca faptul ca tu stii cum se va face – si sa stie ca vor sa te urmeze. (John C. Maxwell)
Faci in fiecare zi ceva nou? Inveti lucruri noi periodic? Reflectezi la ceea ce ai facut in ziua respectiva si te imbunatatesti de fiecare data? Realizezi un pic mai mult decat se asteapta ceilalti de la tine? Mergi cu drag la serviciu sau stii sa iti creezi un mediu placut de munca?
Un lider cu nota mare la competenta raspunde cu da la aceste intrebari.

Eu nu analizez in fiecare zi legat de ce am facut bine sau gresit in ziua respectiva. Insa, am observat ca daca scriu din cand in cand intr-un caiet toate constientizarile mele importante, tot pot spune ca devin mai competenta pe partea de dezvoltare.
Sfatul meu este sa experimentezi cat poti de mult pentru ca prin asta devii mai devreme sau mai tarziu expert si implicit competent.

6. Curajul

”Curajul te îndeamnă întotdeauna să faci ceea ce ți-e frică să faci. Dacă nu ești speriat, nu poate fi vorba de curaj” – eroul din perioada Primului Război Mondial, Eddie Rickenbacker.
Un lider care are o nota ridicata la curaj este un om care actioneaza in ciuda fricii.
Tuturor ne este frica sa facem anumite lucruri care stim ca trebuie facute. In general, ne este mai confortabil sa nu le facem.Rezolva o situatie dificila doar ca sa incepi sa te obisnuiesti cu a avea curaj. Da acel telefon pe care il tot amani. Recunoaste-ti acea greseala in fata celui caruia i-ai gresit. Toate astea te vor forma pe directia curajului.

Am crezut ca sunt o persoana curajoasa. Am confudat asta cu initiativa. Am initiativa, dar asta nu inseamna ca eu chiar fac ceva in ciuda fricii. Initiativa in general o am atunci cand stiu ca pot si vreau sa fac ceva fara sa imi fie frica. Curajul mi-a fost testat la prima mea participare la evenimentul Your Turning Point marca Paul Martinelli, cand eram sus pe platforma si trebuia sa sar in gol, sustinuta de corzi (bineinteles). Abia asteptam sa ajung sus si sa sar. Dar cand am fost acolo sus si ma uitam in jos, FRICA a a aparut subit. Nu am vrut sa sar (desi stiam ca nu e niciun pericol).Dupa cateva secunde (care mi s-au parut minute) imi tot ziceam SARI! Si imi tot ziceam sari si tot imi ziceam sari si pana la urma am inchis ochii si am sarit. Nu am avut curaj sa sar cu ochii deschisi. Am avut parte de o senzatie groaznica (din perspectiva mea) si plina de adrenalina incat am vrut apoi sa mai sar o data.

Odata ce faci acel lucru pentru prima data in ciuda fricii, de a doua oara incolo devine din ce in ce mai usor si frica dispare. Trebuie doar sa “SARI”.

7. Discernamantul

Mi-aplacut mult citatul lui Maxwell legat de discernamant:” Liderii inteligenti cred numai jumatate din ceea ce li se spune. Liderii care au discernamant stiu intotdeauna care este jumatatea in care trebuie sa creada.” – John C. Maxwell
Cum stii care este jumatatea pe care sa o crezi? Bazeaza-te pe intuitie si pe gandirea rationala. Ca sa iti dezvolti calitatea discernamant, sa ai in vedere cum ai rezolvat in trecut problemele aparute. Ia-ti ca modele de urmat oameni care dau dovada de calitati de top in ceea ce urmaresti si tu. Oricine are intuitie. Oamenii dau dovada de intuitie in domeniul punctelor sale forte. Daca nu ai descoperit inca in ce ai intuitie, cauta sa experimentezi sau fa-ti un test ca sa descoperi punctele forte.

Eu imi acord o nota mica la discernamant pentru ca eu ma bazez foarte mult pe intuitie si pe actiune imediata. De cele mai multe ori fac actiuni fara sa le gandesc si asta ma costa. Am jignit oameni, am facut alegeri proaste, am pierdut bani s.a.
Ce fac ca sa ma imbunatatesc este sa tin cont de pornirea asta a mea de a actiona inainte sa gandesc. Stiu ca asa fac in general si de cate ori am facut ceva gresit. Pe baza acestor informatii am inceput sa imi acord un pic de timp de reflectie inainte sa mai fac ceva. Inca nu-mi iese perfect, dar macar este un inceput pentru mine.

In partea a doua a articolului, prezint urmatoarele 7 calitati ale liderului si cum putem sa le dezvoltam la noi ca sa ne crestem consecvent nivelul personal de leadership.

Pana data viitoare,
devino intentionat in a te dezvolta in fiecare zi!

Madalina Ghinescu

madalina.ghinescu@gmail.com

1 Comment

Comments are closed.